PanPablo
7 minut

Koniec wymówek. Recykling produkcji w Patagonia.

Firmy przerzucają się wymówkami: odpady nie nadają się na surowiec, proces recyklingu jest zbyt kosztowny, nie znajdziemy na to klienta… Dramat naszej planety się pogłębia.

Oceń artykuł:

W Polsce rocznie na rynek trafia 1 mln ton plastikowych opakowań, a przeciętny Polak generuje ponad 300 kg odpadów, z czego wyłącznie 25% trafia do recyklingu. Tylko nieznaczna część z tych 25% nada się w ogóle do przetworzenia ze względu na to, że wiele odpadów wykonanych jest z materiału nie recyklingowanego, ale także z powodu niewłaściwej segregacji śmieci. O odpadach z fabryk, przedsiębiorstw i koncernów nie wspominając.

Zasypaliśmy planetę odpadami i co dalej?

Ogromnym problemem ludzkości jest to, że kupujemy zbyt wiele, przez co wciąż rośnie ilość odpadów. Rzeczami dość szybko się nudzimy, chcemy mieć w szafie co sezon coś nowego i bardzo rzadko naprawiamy to, co zepsute – tak w kilku słowach można podsumować dzisiejsze zachowania konsumenckie. Dodatkowo firmy przerzucają się wymówkami: odpady nie nadają się na surowiec, proces recyklingu jest zbyt kosztowny, nie znajdziemy na to klienta i tak dalej… Dramat planety się pogłębia.

Edukacja i globalne rozwiązania – tego nam trzeba. Żeby walczyć z kryzysem klimatycznym, my konsumenci, potrzebujemy edukacji dotyczącej tego, jak generować mniej śmieci oraz poprawnie je segregować. Co więcej, potrzebujemy firm, które będą produkować w sposób odpowiedzialny i zrównoważony również w oparciu o recykling. Właśnie dlatego potrzebujemy Patagonii. Tu i teraz.

REDUCE REPAIR REUSE RECYCLE

Cztery kroki dzielą nas od wzięcia odpowiedzialności za nasze działania – redukuj, naprawiaj, używaj ponownie i przetwarzaj. Pod tymi hasłami kryją się aktywności, które na skalę globalną wykorzystuje Patagonia, produkując codzienną oraz outdoorową odzież i akcesoria. Do działania namawia też nas, konsumentów, podpowiadając jak żyć bardziej odpowiedzialnie.

Nie kupuj, jeśli nie potrzebujesz, nie wyrzucaj, jeśli da się naprawić, a w razie potrzeby używaj tego, co komuś się już nie przyda. 

Powyższe zdanie wdrożone w życie przez jednostki i firmy mogłoby radykalnie zminimalizować emisję szkodliwego dwutlenku węgla i uchronić nas od rosnącej na wysypiskach góry śmieci. Niestety, na każdym kroku szukamy wymówek. 

Jak Patagonia wyrzuciła wymówki do śmietnika, a później je zrecyklingowała?

Patagonia produkuje według zasady: jeśli nie da się czegoś naprawić lub użyć ponownie, wtedy pozostaje recykling. Tym sposobem od kilku lat, w zależności od sezonu, Patagonia produkuje odzież składającą się w 68-72% z surowców przetworzonych mechanicznie lub chemicznie. Do 2025 roku ich celem jest całkowite przejście na odnawialne lub recyklingowane materiały. 

Ale zaraz! Czy ubrania produkowane ze śmieci mogą w ogóle być dobrej jakości?

Zdecydowanie tak i Patagonia jest na to najlepszym przykładem. Odzież outdoorowa to rzeczy, które nastawione są nierzadko na trudne warunki atmosferyczne oraz uszkodzenia mechaniczne. Mimo to warto podkreślić, że technicznej odzieży Patagonii niczego w tej kwestii nie brakuje.

Poliester pozyskany drogą recyklingu charakteryzuje duża trwałość i odporność na wilgoć, a nylon pochodzący z przetworzenia zapewnia wysoką wytrzymałość, odporność na ścieranie, deformacje i starzenie. Patagonia od ponad 20 lat pracuje nad procesem i technologiami związanymi z recyklingiem, efektem czego jest opracowana linia własnych specjalistycznych materiałów Capilene®, która służy najbardziej wymagającym. 

Modne, trwałe, ekologiczne… i można tak wymieniać

W świecie podróżników, wspinaczy i wyczynowców rzeczy z metką Patagonii uchodzą za wyposażenie bezpieczne i efektywne. Równie dobrze ubrania i akcesoria marki sprawdzają się na co dzień – dobrze znoszą pranie, są wygodne i przyjemne w użytkowaniu. Ich funkcjonalność i design podbiły serca miejskich nomadów – koszulki wpisały się w codzienny look, plecaki zagościły w biurach, a rękawiczki na zziębniętych w drodze do pracy dłoniach.

Noś noszone, czyli społeczność na straży obiegu zamkniętego

Patagonia ratowanie świata ma w swoim DNA. Oprócz wdrażania recyklingu prowadzi również program Worn Wear polegający na tym, że używane ubrania marki możesz odesłać, aby trafiły do kolejnego użytkownika. Ty otrzymujesz bon na zakup, czegoś nowego lub używanego, a inny klient może kupić kurtkę czy bluzę, która zjeździła z Tobą świat. Znacznie taniej niż nowy produkt, oczywiście. Tak tworzy się społeczność, która dba o obieg zamknięty. 

Plecak, który ulży planecie, a Tobie pozwoli zaoszczędzić

W tym miejscu warto wspomnieć, że zarówno ograniczanie konsumpcjonizmu, jak i zwracanie w obieg używanych produktów Patagonii możliwe jest głównie ze względu na bardzo wysoką jakość produktów marki – wytrzymują próbę czasu, a więc możemy korzystać z nich znacznie dłużej. Kupując produkt, który starczy nam na lata, zamiast na sezon, oszczędzamy pieniądze, a środowisku oszczędzamy tony dwutlenku węgla i śmieci zalegających w oceanach i na wysypiskach. 

Przeczytaj także

Oceń artykuł:
Oceń artykuł:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments