PanPablo
4 minuty

Gdyby świat działał jak linia produkcyjna butów marki VEJA…

Buty VEJA – ekologiczna i fair trade’owa marka z Francji. Buty ecofriendly, które kocha instagram i fashionistki.

Oceń artykuł:

Branża modowa od wielu lat przynosi ogromną szkodę swoją masową, nieekologiczną produkcją. PanPablo codziennie udowadnia, że istnieją jednak marki, które zmieniają sposób myślenia o produkcji odzieży, butów czy akcesoriów. Dziś rozmarzyłam się nad wizją świata zaprojektowanego tak jak proces produkcji butów VEJA – w sposób przemyślany, zrównoważony i odpowiedzialny społecznie. Jaki byłby świat sustainable? Chodźcie ze mną, żeby zobaczyć, jak byłoby pięknie!

Świat organicznych surowców, naturalnych materiałów bez szkody dla środowiska

Producenci sneakersów VEJA, zmienianie świata na lepszy, rozpoczęli od pozyskiwania organicznej bawełny z etycznie działających upraw w różnych regionach Brazylii. Liczby mówią same za siebie. Od 14 lat VEJA wykorzystała już 265 ton organicznej bawełny, zapewniając tym samym byt małym rodzinnym plantacjom. Zakupiła 195 ton gumy, której pozyskiwanie uratowało aż 120 000 hektarów lasów Amazonii. W opinii publicznej sporo mówi się ostatnio o projektowaniu regeneratywnym. Polega na tym, że nie wpływa negatywnie na środowisko, co więcej – wspiera jego odrodzenie. VEJA doskonale wykorzystuje tę szansę na walkę z kryzysem klimatycznym.

Świat etycznej produkcji. Mamy już najwyższej jakości surowce, co dalej?

Czas na produkcję! Niestety ten etap u wielu światowych marek koncentruje się na szkodliwych dysfunkcjach. Czyli dramatycznie niskie zarobki pracowników fabryk, niebezpieczne warunki pracy i niewielka troska o środowisko. I tutaj VEJA znów zmienia reguły tej nieczystej gry. Pracownicy ich fabryk są sprawiedliwie wynagradzani i żyją w normalnych warunkach. Ich fabryka zlokalizowana jest w Brazylii i nie ma nic wspólnego z produkcją w krajach Azji Południowo-Wschodniej.

Świat bez reklam. Działalność społeczna zamiast wielkich billboardów i hucznych kampanii reklamowych butów VEJA.

Estetyczny Instagramowy profil, zero brand ambasadorów, minimalistyczne zdjęcia i filmiki z podróży do fabryk i na uprawy w Brazylii — tak wyglądał marketing marki zanim zaczęły je nosić topmodelki. Moda na ekologię (w dobrym tego słowa znaczeniu!) sprawiła, że nagle wszyscy zaczęli chcieć manifestować swoje ekologiczne wartości na ulicy. 

VEJA na swojej stronie demaskuje: 70% ceny butów wielkich marek to koszty związane z reklamą. VEJA woli przeznaczyć ten budżet na surowce przyjazne środowisku, kupowane zgodnie z zasadami sprawiedliwego handlu. Produkcja sneakersów w fabrykach o wysokich standardach społecznych jest od 5 do 7 razy droższa, właśnie dlatego marka zdecydowała ograniczyć reklamę na rzecz mądrego, proekologicznego i etycznego modelu biznesowego. Szczerze przyznam, że dużo bardziej podoba mi się wizja wydania pieniędzy na prawdziwe działania niż na kolejny wielki billboard w centrum miasta.

Świat transparentny i szczery. VEJA podkreśla: produkujemy rzeczywistość, nie fikcję.

Do tego wszystkiego wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii w produkcji i sprzedaży butów, ekologiczny sposób pakowania zamówień, ograniczenie CO2 poprzez wykorzystanie transportu morskiego, szeroka gama 100% wegańskich modeli i wpisujące się w trendy fasony butów. Nic dziwnego, że z roku na rok rośnie popularność tych zbawiających świat butów. Na ulicy buty VEJA zobaczycie na nogach osób zaangażowanych w kwestie ekologiczne, ale także działających w branży mody — modelek, projektantów, influencerów. Wszystko dzięki temu, że VEJA jedną nogą jest w designie, a drugą w odpowiedzialnym społecznie świecie produkcji. 

Argument wielkich koncernów odzieżowych, że zrównoważona produkcja przy dużej skali jest niemożliwa, właśnie został obalony. Jak widać, ekologiczna produkcja obuwia to nie mit a efekt determinacji i dobrego planu. Jak głosi popularne w internecie hasło – nie mamy planety B i im szybciej branża mody to zrozumie, tym lepiej.

Przeczytaj także

Oceń artykuł:
Oceń artykuł:
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments