PanPablo
5 minut

10 typów aesthetics – dobieramy plecak do stylu

Jeśli jednym z Waszych ulubionych mediów społecznościowych jest Pinterest lub należycie do generacji Z, a może macie dziecko w tym wieku, to poniższy wpis jest dla Was. Wybraliśmy plecaki z naszej oferty i dopasowaliśmy je do konkretnych stylów.

5/5 - (1 vote)

W PanPablo zrozumieliśmy, że Generacja Z jest dla nas ogromną inspiracją. Świeżość i różnorodność, jaką wnoszą jest dla nas nierzadko pomocą przy wyborze nowych kolekcji.  Dlatego – chcemy poznać młodsze pokolenia i nawiązać z nimi dialog. Chcemy wybierać produkty także dla nich i reagować na potrzeby np. Gen Z, czyli urodzonych między 1995 a 2009 rokiem. Ostatnio zagłębiliśmy się w temat różnorodnych, popularnych obecnie stylów, jakie znajdziemy w sieci pod nazwą “aesthetics”. To coś na wzór znanych nam, millenialsom, subkultur. Tylko zamiast gothów, punków, czy chociażby emo, mamy różnorodne estetyki, np. y2k aesthetics, eGirl aesthetics czy streetwear. Jeśli ktoś “nie mieści się” w ramach danej estetyki, to zaraz pojawia się kolejna jej odnoga z końcówką core, np. cottagecore lub gorpcore.

1. Soft Girl Aesthetic

Zobacz plecak Doughnut Macaroon Cream x Iceberg x Sakura #SoftGirlAesthetic

To typ estetyki bardzo popularny na TikToku. Hasztag #SoftGirlAesthetic ma już 115 milionów wyświetleń. Jak można wywnioskować z filmików prezentujących outfity, w stylu Soft Girl dominują pastelowe kolory, biel i motywy nawiązujące do roku 2010. Wzory, jakie przeważają, to: kratka vichy, delikatne prążki, standardowa kratka, printy z motylkami, delfinami, truskawkami czy tęczą. W outficie Soft Girl pojawiają się obowiązkowo białe sneakersy, jedynie latem zamieniane np. na kolorowe Crocsy na platformie. Ulubionymi dodatkami dziewczyn wybierających na co dzień ten rodzaj aesthetics są klamry do włosów, bucket haty i kolorowe okulary przeciwsłoneczne. Uznaliśmy, że to tego rodzaju estetyki najbardziej będzie pasował plecak Doughnut Macaroon w pastelowych odcieniach. Marka ta często wybierana jest przez osoby, które lubią kawaii, co oznacza po japońsku – urocze i słodkie.

Zobacz wszystkie pastelowe plecaki na Back to School:

2. Y2K outfits, czyli ’00 aesthetics

Zobacz czarny plecak Doughnut Macaroon

Y2K – co to znaczy? To nic innego jak lata 2000 i ich wielki powrót. W modzie istnieje zasada 20 lat, według której do łask powracają ubrania i akcesoria, które nosiło się dwadzieścia lat wcześniej. Jako, że Generacja Z urodziła się już z dostępem do Internetu, w pokoleniu tym wszystko przyspieszyło. Młodzi inspirują się nie tylko latami ’00, ale nawet trendami sięgającymi do roku 2010. Wszystko to mieści się w estetyce Y2K. To powrót koszulek odkrywających brzuch i szerokich spodni. Millenialsi zapewne pamiętają ikony ówczesnej mody (Paris Hilton, Britney Spears czy Christina Aguilera) i ich skąpe stylizacje. Ulubionym kolorem fanów tego rodzaju aesthetic jest oczywiście uniwersalna czerń i jeans. Dlatego tu postawiliśmy na czarny plecak Doughnut z czarnymi detalami. Dzięki jego minimalizmowi dopasujemy go do różnych ubrań i srebrnej, złotej czy plastikowej biżuterii.

Zobacz inne czarne plecaki w PanPablo.pl:

3. Streetwear

Zobacz plecak Doughnut

Streetwear kojarzony jest także przez starszych. W Polsce był popularny zwłaszcza po ’89 roku, kiedy to z Zachodu przybyły do nas trendy na szerokie spodnie i luźne bluzy. To kultura miejska znana nam z nie tylko z teledysków w MTV, ale po prostu z ulic. Streetwear rozwija się prężnie, szczególnie przez ostatnie trzydzieści lat. Osoby związane z nim łączy nie tylko podobny outfit, ale również wartości. O wartościach tych możemy posłuchać np. w rapowych kawałkach polskich twórców. Głos ulicy najczęściej widoczny jest właśnie w muzyce oraz w innych artystycznych formach przekazu. Jako, że streetwearowcy dużo czasu spędzają na zewnątrz: tańczą, malują, czy jeżdżą na deskach – potrzebują solidnych, dobrze wykonanych i przede wszystkim wygodnych butów. To sneakersy stały się symbolem streetwearu. Jedną z ulubionych marek skejtów jest Vans, dla którego mamy w PanPablo.pl świetną – bardziej zrównoważoną alternatywę – Cariumę. Do tego szerokie spodnie lub bojówki, bluzy Patagonia i koszulki oversize.

Jeśli chodzi o wybór plecaka w stylu streetwear, to postawiliśmy na plecak Doughnut Macaroon stworzony z technicznych materiałów. Właśnie one go wyróżniają – jest to NylonPlus, czyli recyklingowany, trwały materiał, odporny na otarcia i rozerwania. W sam raz, by wybrać się po szkole do skateparku.

A gdyby tak dojeżdżać do szkoły na desce? Zobacz deskorolki w PanPablo.pl

4. Cottagecore Aesthetic

Zobacz plecak Doughnut Macaroon Monet Series Mushroom

Cottagecore to styl, który może kojarzyć się starszemu pokoleniu z Zosią z Pana Tadeusza. Jego korzeni możemy doszukiwać się w romantyzowaniu wsi i tamtejszego życia. To czerpanie z estetyki wakacyjnego dworku. W okresie modernizmu artyści wybierali się na wieś, by odpocząć i uwieczniali ją w swoich wierszach, czy obrazach. Cottagecore, to przeniesienie tego obrazu do swojej szafy, w której dominują zwiewne sukienki w kwiaty, obszerne białe lniane koszule, buty z elementami jutowymi i obowiązkowo koszyk zamiast torebki – przecież na wsi robi się pikniki na łące! Dziewczyny wybierające estetykę cottagecore swoje profile w mediach społecznościowych kreują na wiejską sielankę – ich Instagramy, to zdjęcia książek na piknikowych kocach, naturalne kwiaty, słomiane kapelusze i rowery z wiklinowym koszykiem.

Dla osób lubiących tę estetykę wybraliśmy plecak Doughnut Macaroon w neutralnym odcieniu Monet Series Mushroom. Wyróżniają go detale, jak zamki z uchwytem w formie kwiatka, ale także materiał – plecak Doughnut uszyty jest z tkaniny REPREVE®, czyli włókien odzyskanych z plastikowych butelek, oraz klasycznego recyklingowanego poliestru. Cały proces zużywa 45% mniej energii, emituje 30% mniej gazów cieplarnianych i zużywa 20% mniej wody w porównaniu ze standardową produkcją.


5. Dark/Light Academia Aesthetic

Academia aesthetic to styl rodem z amerykańskiej biblioteki z lat 80. Wyróżniają go minimalistyczne fasony i monochromatyczna kolorystyka od beży, po brązy, granaty i czernie. To amerykańskie koledżowe mundurki połączone z francuskim, niewymuszonym szykiem. Najbardziej typowymi ubraniami dla academia aesthetic są: plisowana mini spódnica bądź szerokie spodnie w kant, jednolita koszula z wyłożonym na pulower kołnierzykiem i szkolna teczka. Estetyka ta dzieli się na dwie odmiany: light i dark. Light academia aesthetic jest bardziej klasyczna i kobieca, inspirowana jest stereotypową „gwiazdą szkoły”, druga z kolei jest „brudna”, ta przywodzi na myśl te nieco bardziej zbuntowane w koledżu dziewczyny, które na mundurek zarzucały kraciastą koszulę, a na szyi nosiły magiczne kamienie zamiast złotego wisiorka.

Dla osób, które lubią academia aesthetic wybraliśmy plecak Rains Msn Bag. To nowoczesna forma szkolnej teczki znanej sprzed lat. Jest zapinany na dwie sprzączki, a do tego nieprzemakalny i co najważniejsze – ma kieszeń na laptop, więc doskonale sprawdzi się jako plecak do szkoły lub na uczelnię.

6. Gorpcore

Zobacz plecak Patagonia Black Hole Pack 25L Iceberg Melt Small: Abalone Blue

Gorpcore to styl uwielbiany przez Gen Z, dzięki jego wygodzie i praktyczności. Na popularność tej stylistyki wpłynęły nie tylko pokazy mody, ale i pandemia, która pokazała, że spędzanie czasu na świeżym powietrzu jest atrakcyjne. Termin „Gorpcore” pojawił się w 2017 roku dzięki redaktorowi Wall Street Journal, który w ten sposób określił przenikający z outdooru na ulice styl, odnosząc się wówczas głównie do mody męskiej. Podczas pandemii ludzie z miast chętniej kupowali odzież outdoorową, wzmacniając przy tym ten rynek. Stali się nową, nieobecną wcześniej, grupą odbiorców dla marek takich jak Arc’teryx, The North Face, Mammut czy Patagonia. Od kilku lat możemy zobaczyć je na ulicach największych modowych ośrodków w połączeniu z Pradą, Balenciagą czy Celine.

Dla wielbicieli stylu gorpcore wybraliśmy plecak Patagonia Black Hole Pack o pojemności 25L, który świetnie sprawdzi się jako plecak do szkoły bądź na co dzień – na uczelnię lub do pracy. Jest to plecak wodoodporny, jego główna komora ma szerokie otwarcie, dzięki czemu łatwo dostaniemy się do wnętrza. W środku znajduje się kieszeń na laptop 15″. Gorpcore style widoczny jest tutaj nie tylko dzięki logo Patagonii – to przede wszystkim recyklingowany materiał o technicznym wyglądzie czy pasek piersiowy.

7. eGirl Aesthetic

E-girl to połączenie wróżkowej magii z buntowniczym charakterem przejawiającym się w kolorowych włosach, grubej kresce zrobionej eyelinerem i mocnym piercingu. Przekładając styl ten na elementy znane nam z dawnych subkultur, można powiedzieć, że jest to połączenie emo, gothic i punku. Sformułowania e-girl i e-boy mają swoje korzenie w mediach społecznościowych, zwłaszcza TikToku, gdzie osoby te pokazują swoje „zwyczajne” życie, które jest kreacją przeciwstawną zdjęciom i relacjom influencerów, którzy pokazuję najczęściej uśmiechnięte zdjęcia z dalekich zakątków. Dla e-girls ważne jest także otoczenie, w jakim funkcjonują i tworzą. Ściany ich pokojów są najczęściej wyklejone polaroidami, plakatami z Hello Kitty, zobaczymy też sporo roślin i neony. Klasyczny outfit e-girl, to: kraciasta spódnica mini; ogromny, najlepiej czarny t-shirt, trampki i bucket hat.

Plecak do szkoły, jaki wybraliśmy dla wielbicieli tego stylu, to Fjallraven ReKanken Deep Violet. Fioletowy i czerwony, to najczęściej wybierane przez e-girls kolory, dlatego zdecydowaliśmy się na monokolorystycznego Kankena, którego w prosty sposób można odpimpować – np. przypinkami. Kluczowym etapem w zrównoważonej produkcji tego modelu Kankena jest technologia SpinDye®. To proces specjalnego barwienia nici poliestrowej, który ogranicza zużycie wody, energii oraz substancji chemicznych. Dzięki temu plecak nie blaknie od promieni słonecznych, a do tego – można prać go w pralce!

8. Art hoe

Zobacz plecak Fjallraven Kanken Ochre

Po wyszukaniu frazy „Art hoe girl aesthetic” na Pintereście, zobaczymy mnóstwo pomalowanych dżinsów, zdjęć z farbami i ukulele, a wszystko to w ciepłej tonacji zaczerpniętej ze słoneczników Van Gogha. Estetykę tę wybierają artystyczne dusze; osoby, które lubią kolor i romantyzują proces twórczy. Ich ulubionym medium społecznościowym jest Instagram, gdzie mogą dodawać zdjęcia swoich obrazów. Ulubionymi elementami osób wybierających art hoe aesthetic, jako swój sposób wyrazu są: ogrodniczki, chustka na głowę, t-shirt w paski i oklejona naklejkami butelka Hydro Flask. Ich ulubiony kolor, to musztardowy.

Art hoe od razu skojarzył się nam z plecakiem Kanken Ochre. To właśnie ten plecak często wybierany jest przez młode artystki o romantycznym usposobieniu.

9. Hippie

Zobacz plecak Fjallraven Kanken No.2 Foilage Green

Hippie aesthetic, to odświeżony styl hippisowski. Hippie outfits popularne są nie tylko w pokoleniu Z, ale przede wszystkim widoczne są u późnych Millenialsów, którzy decydują się na życie za granicą lub vanlife. W stylu tym widoczne są inspiracje latami 70. ale także estetyką fairy grunge. To, co wyróżnia ten styl to bez wątpienia długie spódnice, obcisłe topy, koszule w azteckie printy, kolorowe polary i „magiczna biżuteria”, czyli kamienie, symbole zodiakalne czy kolorowe koraliki vintage. Motywy, jakie pojawiają się na ubraniach, czy we wnętrzach najczęściej odnoszą się do natury i nieba, wielbiciele hippie aesthetic kochają księżyc i wszystko, co z nim związane. Dużą wartością jest dla nich wolność, dlatego często nie boją się wyrażać siebie, chętnie biorą udział w protestach społecznych, czy akcjach wspierających zwierzęta lub ekologię.

Hippie aesthetic połączyliśmy z plecakiem Fjallraven Kanken No.2 w kolorze Foilage Green. Plecaki Kanken z serii No.2 są wyjątkowo trwałe, ponieważ wykonano je z tkaniny G-1000 HeavyDuty ze skórzanymi detalami. G-1000 to techniczny materiał, który jest wodoszczelny a dodatkowo możemy wzmocnić go woskiem. Wówczas nawet wycieczka do wilgotnego lasu, czy droga do szkoły podczas mżawki będzie przygodą.

10. Grunge Aesthetic

Zobacz plecak Fjallraven Kanken Black

Grunge aesthetic możemy spotkać także pod nazwą grungecore (czego te Zetki nie wymyślą, co? ;)). Historyczny grunge nie ma praktycznie za wiele wspólnego z tym dzisiejszym. Historycznie ma on swoje korzenie w amerykańskiej scenie rockowej lat 90. Wówczas był to kontrkulturowy, antykonsumpcyjny ruch młodzieżowy oraz gatunek muzyczny. Dzisiaj jest to rodzaj estetyki opierający się głównie na czerni połączonej z nieidealnymi dodatkami, najchętniej z drugiej ręki. Choć fani tej estetyki znają zazwyczaj Nirvanę jako kulturowy twór, to nie koniecznie muszą łączyć styl ubierania z muzyką. Dziś dużo częściej wybierają vaporwave zamiast Kurta Cobaina. W mediach społecznościowych pokazują smutne obrazki o zgaszonej kolorystyce, które odpowiadać mają beznadziejności i rozczarowaniu współczesnym społeczeństwem.

Plecak do szkoły, jaki wybraliśmy dla grunge aesthetic jest oczywiście czarny. Plecak jest klasykiem od marki Kanken. Model ten to świetne zastępstwo plecaka kostki – znanego starszym pokoleniom. Prosta forma Kankena zrównoważy szalone outfity.

Zobaczcie także nerki dostępne w PanPablo.pl i dopasujcie je do swojego stylu:

Zaskoczeni wielością estetyk? My tak całkiem szczerze, nawet o niektórych wcześniej nie słyszeliśmy! Dajcie znać w komentarzu, co jest dla Was nowością 🙂

Biżuteria użyta w kolażach pochodzi od marki Maar.

Przeczytaj także

Oceń artykuł:
5/5 - (1 vote)
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments